Tiba-Tiba Sultan Brunei Jadi ‘Supir’ Anwar Ibrahim, Kok Bisa?

Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim berjabat tangan dengan Sultan Brunei Hassanal Bolkiah di Bandara Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Selangor, Malaysia 28 November 2022. (Departemen Informasi Malaysia/Redzuan Md Salleh/Handout via REUTERS)

– Sultan Brunei Hassanal Bolkiah dilaporkan mengemudikan mobil yang membawa Perdana Menteri (PM) baru Malaysia, Anwar Ibrahim. Hal ini dilakukannya saat melawat ke Malaysia pada Senin, (28/11/2022).

Dalam laporanĀ Bernama, Sultan Brunei itu langsung mengemudikan mobil BMW yang menjadi kendaraan Anwar dari Lapangan Udara Militer Malaysia di wilayah Subang hingga Putrajaya. Perjalanan sejauh 41 km itu dikawal oleh iring-iringan pasukan keamanan bermotor dan mobil.

Pertemuan ini sendiri dilakukan Sultan Bolkiah untuk berkomunikasi dengan Anwar setelah baru saja dilantik secara resmi oleh Raja Malaysia pada 24 November lalu.

“PM juga akan menjamu Sultan Hassanal Bolkiah serta Pangeran Muda Abdul Mateen dan delegasi Brunei dalam sebuah santapan makan siang,” tulis media itu.

Menurut keterangan kantor Kementerian Luar Negeri Malaysia, Wisma Putra, ini juga menjadi lawatan pertama Sultan Bolkiah ke Kuala Lumpur setelah Maret 2019 lalu.

Malaysia dan Brunei sendiri memiliki hubungan yang spesial yang terjalin dalam warisan budaya dan ekonomi. Keduanya juga menuturkan bahasa yang sama yakni Bahasa Melayu.

Pada 2021, Brunei merupakan mitra dagang terbesar ke-30 Malaysia dan keenam di ASEAN dengan jumlah perdagangan senilai US$ 1,94 miliar atau setara Rp 30 triliun.

“Kedua pemimpin akan mengambil peluang untuk memperkuat kerjasama yang ada di samping menggali potensi baru untuk meningkatkan hubungan yang bermanfaat bagi kedua negara,” tambah keterangan Wisma Putra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*